Waar kunnen wij u mee helpen? How can we help you?
Search
Contact

Is uw organisatie voorbereid op de wijziging van de Arbeidsomstandighedenwet per 1 juli 2017?

Gepubliceerd: 31-mei-2017 08:00



Omdat de arbeidsmarkt en de inzetbaarheid van werknemers voortdurend blijft veranderen en werkgever en werknemer hiervoor verantwoordelijk zijn, vindt er op 1 juli 2017 een  belangrijke wijziging van de Arbeidsomstandighedenwet plaats.

Wat gaat er veranderen?

1. Open spreekuur bedrijfsarts.
Iedere werknemer heeft het recht om de bedrijfsarts op het spreekuur te bezoeken. Dat geldt ook als er nog geen sprake is van verzuim. Hierdoor kan verzuim worden voorkomen. Ook kan de bedrijfsarts op de werkvloer ervaren wat er leeft.

2. Klachtenprocedure bedrijfsarts.
Iedere bedrijfsarts moet een klachtenprocedure hebben, zodat werkgever en/of werknemer een klacht kan indienen. Aangegeven moet worden op welke wijze de klacht wordt behandeld.

3. Second opinion.
Iedere werknemer heeft recht op een second opinion van een andere bedrijfsarts. Bedrijfsartsen moeten dit verzoek van de werknemer in beginsel altijd honoreren. Daarnaast blijft natuurlijk de mogelijkheid van het aanvragen van een deskundigenoordeel bij UWV bestaan.

4. Rol van de bedrijfsarts.
In de vernieuwde arbeidsomstandighedenwet wordt meer benadrukt dat de bedrijfsarts een onafhankelijke adviserende rol heeft.

5. Betrokkenheid werknemersvertegenwoordiging.
De bedrijfsarts heeft het recht om overleg te voeren met de werknemersvertegenwoordiging om betrokken te zijn bij gezond en veilig werken. Daarnaast krijgt de werknemersvertegenwoordiging instemmingsrecht bij de keuze van de preventiemedewerker en de positionering hiervan. De preventiemedewerker zal meer met de bedrijfsarts gaan samenwerken en de bedrijfsarts adviseren.

6. Basisovereenkomst arbodienstverlening.
Er komt een basisovereenkomst waarin onder andere het bovenstaande wordt vastgelegd, zodat door werkgever en de bedrijfsarts de wettelijke verplichtingen worden onderschreven.

NOVO's Tip:
Het is verstandig om u goed voor te bereiden op de wijzigingen en afspraken te maken met de bedrijfsarts en werkgeversvertegenwoordiging en eventuele protocollen (tijdig) aan te passen. Natuurlijk helpen wij u graag om samen met u de wijziging van de Arbeidsomstandighedenwet vorm te geven. Bel NOVO Advocaten, Specialist in Arbeidsrecht, gevestigd te Breda op 076-2056040 of mail even naar info@novo-advocaten.nl

 

Disclaimer

De blogs en publicaties op deze website bevatten informatie van algemene informatieve aard. Afhankelijk van de feitelijke omstandigheden van een specifiek geval kan de informatie op bepaalde gevallen niet, dan wel verminderd van toepassing zijn. De informatie in de blogs/publicaties is niet bedoeld als, en dient niet te worden beschouwd als, juridisch advies van welke aard dan ook. NOVO Advocatuur en Mediation is dan ook niet aansprakelijk voor de gevolgen van het eventuele gebruik dat van de informatie wordt gemaakt, zonder dat deskundig juridisch advies is ingewonnen. Juridisch advies is altijd maatwerk. Wint u dus in een voorkomend geval altijd deskundig juridisch advies in.

Neem contact met ons op

Nieuwsbrief

Wekelijks worden de actualiteiten binnen het arbeidsrecht besproken. De belangrijkste of noemenswaardige uitspraken en artikelen passeren hier de revue.
Uiteraard mag u ook zelf ideeën aandragen. Wellicht ziet u het antwoord daarop hier op de site volgende week terug!
Wilt u niets missen? Meld u zich dan hieronder aan voor de maandelijkse nieuwsbrief!