nl-NLen-GB
Waar kunnen wij u mee helpen? How can we help you?
Search
Contact
KLM handelt ernstig verwijtbaar

KLM handelt ernstig verwijtbaar

Gepubliceerd: 01-mrt-2021 08:00

KLM handelt ernstig verwijtbaar

KLM is door de rechter op de vingers getikt vanwege het niet-tijdig in behandeling nemen van de klachten van werknemer aangaande de verwerking van gemaakte overuren.

Overuren

De situatie is als volgt. Werknemer al is sinds 1979 in dienst van KLM als grondwerktuigkundige. Vanaf 2017 is hij in geschil met KLM over de verwerking van overuren die hij heeft gemaakt. KLM is van mening dat werknemer de maximumarbeidstijden heeft overtreden; werknemer is van mening dat de overuren betaald moeten worden. Hij dient een klacht in bij KLM over de manier waarop zijn klachten in behandeling zijn genomen.

Ontbinding

KLM start een ontbindingsprocedure jegens werknemer wegens een ernstig verstoorde arbeidsverhouding; werknemer heeft in de loop der jaren diverse gesprekken gehad en waarschuwingen ontvangen omtrent zijn – in de ogen van KLM – ontoelaatbare gedrag. Werknemer dient daarop als tegenvordering het ontoelaatbaar handelen van KLM in deze aangaande de afwikkeling van voornoemde overuren en verzoekt om een billijke vergoeding. De rechter wijst het ontbindingsverzoek van KLM toe maar kent werknemer naast de reguliere transitievergoeding van € 81.000 óók een billijke vergoeding van € 25.000 euro toe. Werknemer is het niet eens met de hoogte van de billijke vergoeding en gaat in hoger beroep. De uitspraak in hoger beroep zal in dit artikel nader worden besproken.

Verstoorde arbeidsrelatie

Vaststaat dat de relatie tussen werkgever en werknemer al sinds medio 2017 niet lekker loopt nadat werknemer tussen de wielen van een geparkeerd vliegtuig heeft geplast. Hierna is werknemer tijdelijk geschorst, met inhouding van een deel van zijn salaris over de geschorste periode. De rechter in hoger beroep kenmerkt deze maatregelen als verregaand aangezien werknemer toen al 41 jaar in dienst was.

De rechter oordeelt dat KLM hiermee de werkrelatie op scherp heeft gezet in plaats van trachten te herstellen.

Klachtenafhandeling

Daarnaast rekent de rechter KLM zwaar aan dat zij ruim twee jaar heeft genomen om de klachten van werknemer te behandelen. Hierbij heeft KLM werknemer steeds gevraagd naar de onderbouwing van de overuren, in plaats van de overuren te betalen en haar werknemers te behoeden voor overtreding van de Arbeidstijdenwet.

Voorts heeft KLM verlofaanvraag van werknemer herhaaldelijk geweigerd, terwijl werknemer juist een groot verlofsaldo had opgebouwd.

Slecht werkgeverschap

De rechter komt tot de conclusie dat werkgever zich niet als een goede werkgever heeft gedragen en ernstig verwijtbaar heeft gehandeld. De werknemer wordt een billijke vergoeding van € 85.000 toegekend, zeker gezien de verwachte inkomens- en pensioenschade die werknemer zal lijden.

NOVO’s tip

Duidelijke communicatie met uw werknemers en de bevordering, herstel en het behoud van een goede werkrelatie is onderdeel van goed werkgeverschap. Dat vergt weliswaar een wederzijdse inspanning, maar vaak wordt de werkgever in deze toch als de professional gezien. Het is dan ook zaak uw organisatie goed in te richten en duidelijkheid te verschaffen aan uw werknemers. Heeft u vragen over goed werkgeverschap of goed werknemerschap? Neem contact op met NOVO Advocatuur en Mediation te Breda, Specialist in Arbeidsrecht via  info@novo-advocatuur.nl of 076-2056040.   

 

 

 

 

 

Rez Gaff

Zelfstandig jurist

"2020 was niet het meest ideale jaar om af te studeren (Ondernemingsrecht, Tilburg University) want veel advocatenkantoren durfden het vanzelfsprekend niet aan om een jurist aan te nemen. Ik merkte dat het aantal dossiers en nieuwe cliënten er niet minder op was geworden, alleen de vraag naar een fulltime jurist was afgenomen. Vandaar dat ik op ZZP-basis ben gaan werken als jurist ondernemingsrecht voor enkele advocatenkantoren, waaronder ook NOVO. 

Hiervoor heb ik stages gelopen in het bedrijfsleven en bij NOVO Advocatuur en gewerkt in de financiële sector. Het vertalen van complexe wetten en regels naar gewone-mensen-taal en zo mensen en bedrijven kunnen helpen met het behalen van hun doel geeft mij energie. Het adviseren van ondernemers biedt de mogelijkheid om in elke fase van de onderneming te kunnen fungeren als een vraagbaak en samen op zoek te gaan naar creatieve en efficiënte oplossingen."

 

Disclaimer

De blogs en publicaties op deze website bevatten informatie van algemene informatieve aard. Afhankelijk van de feitelijke omstandigheden van een specifiek geval kan de informatie op bepaalde gevallen niet, dan wel verminderd van toepassing zijn. De informatie in de blogs/publicaties is niet bedoeld als, en dient niet te worden beschouwd als, juridisch advies van welke aard dan ook. NOVO Advocatuur en Mediation is dan ook niet aansprakelijk voor de gevolgen van het eventuele gebruik dat van de informatie wordt gemaakt, zonder dat deskundig juridisch advies is ingewonnen. Juridisch advies is altijd maatwerk. Wint u dus in een voorkomend geval altijd deskundig juridisch advies in.

Neem contact met ons op

Nieuwsbrief

Wekelijks worden de actualiteiten binnen het arbeidsrecht besproken. De belangrijkste of noemenswaardige uitspraken en artikelen passeren hier de revue.
Uiteraard mag u ook zelf ideeën aandragen. Wellicht ziet u het antwoord daarop hier op de site volgende week terug!
Wilt u niets missen? Meld u zich dan hieronder aan voor de maandelijkse nieuwsbrief!