Waar kunnen wij u mee helpen? How can we help you?
Search
Contact
De weerbaarheid van een werknemer

De weerbaarheid van een werknemer

Gepubliceerd: 25-okt-2021 08:00

De weerbaarheid van een werknemer

In onze artikelen hebben we het vaak over wat we van een werkgever mogen verwachten. In dit artikel gaan we het hebben over wat er van een werknemer verwacht mag worden in bepaalde situaties. En hoe de aard van de werkplek hierbij een belangrijke rol kan spelen.

Negatieve beoordelingen

De feiten zijn als volgt. Werknemer werkt sinds juni 2018 als salesmedewerker bij Oracle. In 2019 krijgt hij een negatieve beoordeling omdat hij geen omzet had gegenereerd. Omdat er geen verbetering is geconstateerd, wordt er voorts een Performance Improvement Plan (PIP) gestart. In juli 2020 heeft werknemer deze afgerond met een negatief eindresultaat omdat de doelstellingen niet waren behaald. Hierop stuurt Oracle werknemer een beëindigingsvoorstel. Werknemer is hiermee niet akkoord gegaan, waardoor Oracle genoodzaakt was om de kantonrechter te verzoeken de arbeidsovereenkomst te ontbinden op grond van een verstoorde arbeidsverhouding. De kantonrechter gaat hierin mee, waarna de werknemer in hoger beroep gaat.

Onprofessioneel en niet-tactvol

Het hof stelt vast dat de manier waarop werknemer meerdere keren is benaderd door de leidinggevenden van Oracle niet tactvol of professioneel is geweest. Woorden die gebruikt zijn en woede-uitbarstingen hadden wellicht achterwege gelaten kunnen worden. Echter leveren deze feiten geen ernstig verwijtbaar handelen door de werkgever op. In een harde en competitieve cultuur, zoals de wereld van de IT en sales, mag een bepaalde weerbaarheid van de werknemer worden verwacht. In dit kader was het dan ook niet vreemd dat werknemer een “vertrekken of verbetertraject” keuze aangeboden had gekregen.

Documentatie

Uit de uitgebreide documentatie is gebleken dat leidinggevenden van Oracle elke week bilateraal overleg voerden met werknemer. Werknemer heeft slechts één keer gereageerd op deze verslagen. De rechter is niet gevoelig voor het argument van werknemer dat de Corona-crisis zijn situatie heeft vermoeilijkt want dat “geldt voor heel Nederland”.

Concluderend kan worden beoordeeld dat werknemer alleen een transitievergoeding toekomt en geen billijke vergoeding. Oracle heeft niet ernstig verwijtbaar gehandeld.

NOVO’s tip

Chapeau Oracle! Ons arbeidsrechtshart gaat sneller kloppen van de juiste en uitgebreide documentatie die essentieel is in dit soort zaken. Zonder een adequate documentatie van de gesprekken, bila’s en andere overleggen was het bovenstaande een moeilijke zaak om te verdedigen. Heeft u hulp nodig bij documentatie? Neem contact op met NOVO Advocatuur en Mediation te Breda, Specialist in Arbeidsrecht via  info@novo-advocatuur.nl of 076-2056040.  

Disclaimer

De blogs en publicaties op deze website bevatten informatie van algemene informatieve aard. Afhankelijk van de feitelijke omstandigheden van een specifiek geval kan de informatie op bepaalde gevallen niet, dan wel verminderd van toepassing zijn. De informatie in de blogs/publicaties is niet bedoeld als, en dient niet te worden beschouwd als, juridisch advies van welke aard dan ook. NOVO Advocatuur en Mediation is dan ook niet aansprakelijk voor de gevolgen van het eventuele gebruik dat van de informatie wordt gemaakt, zonder dat deskundig juridisch advies is ingewonnen. Juridisch advies is altijd maatwerk. Wint u dus in een voorkomend geval altijd deskundig juridisch advies in.

Neem contact met ons op

Nieuwsbrief

Wekelijks worden de actualiteiten binnen het arbeidsrecht besproken. De belangrijkste of noemenswaardige uitspraken en artikelen passeren hier de revue.
Uiteraard mag u ook zelf ideeën aandragen. Wellicht ziet u het antwoord daarop hier op de site volgende week terug!
Wilt u niets missen? Meld u zich dan hieronder aan voor de maandelijkse nieuwsbrief!