Waar kunnen wij u mee helpen? How can we help you?
Search
Contact
Doorbetaling tijdens lockdown

Doorbetaling tijdens lockdown

Gepubliceerd: 01-feb-2022 08:00

Doorbetaling tijdens lockdown

Een ding is zeker, de coronapandemie heeft ons juristen heel wat “wat als”-uitspraken gegeven. Deze week beantwoordt de kantonrechter (niet gepubliceerde uitspraak) de vraag: wat als de werknemer niet terug heeft kunnen vliegen van zijn vakantiebestemming vanwege de coronapandemie? Maakt hij dan nog aanspraak op loon?

Terugvliegen

De situatie is als volgt. Werknemer is sinds 1997 in dienst bij werkgever als truckassembleur. Werknemer heeft verlof opgenomen van 9 tot 22 maart 2020 om op vakantie te kunnen gaan naar Turkije. Vanwege de start van de coronapandemie is internationaal vluchtverkeer stopgezet en is de terugvlucht van werknemer gecanceld. Op 11 juni is het vluchtverkeer weer hervat. Werknemer is op 21 juni teruggevlogen naar Nederland en heeft daarna twee weken in quarantaine gezeten. Werkgever heeft de periode van 22 maart tot en met 21 juni 2020 aangemerkt als onbetaald verlof.

In onderhavig geding vordert werknemer een betaling van die periode omdat het risico niet-werken niet voor zijn rekening hoef te komen. 

Risico

De kantonrechter oordeelt dat de oorzaak van het niet-werken in beginsel voor rekening van werkgever komt, tenzij er omstandigheden zijn die maken dat het voor rekening van werknemer dient te komen. De pandemie die begon in maart 2020 had niemand kunnen voorspellen. Werknemer had gezien zijn vertrekdatum (begin maart) nooit kunnen voorzien dat hij niet terug kon vliegen. Op het moment dat hij de mogelijkheid had om terug te vliegen, heeft hij dit vrijwel meteen gedaan. Ook heeft hij onweersproken gesteld dat de grenzen van de stad waar hij verbleef werden bewaakt door politie die in en uitreizen niet toeliet.

NOW-regeling

Verder oordeelt de kantonrechter dat de overheidsmaatregelen ter compensatie (NOW-regeling) er ook toe leiden dat het risico bij werkgever dient te blijven. Vaststaat immers in dit geval dat werkgever een NOW-regeling toegekend heeft gekregen en daarmee de salarissen van de werknemers zijn betaald. Als het risico voor werknemer was gekomen, zou werkgever een vergoeding ontvangen die uiteindelijk niet naar werknemer zou gaan. Daarmee zou de NOW-regeling haar doel en werking missen.

Kortom, werkgever dient het loon van 2 tot en met 21 juni 2020 te betalen.

NOVO’s tip

Een gewaagde zet van werkgever om te stellen dat werknemer geen loon kan ontvangen over een periode waarvoor zij al een NOW-vergoeding heeft ontvangen! Een juiste afweging maken voordat je een werknemer, die al meer dan 25 jaar in dienst is, drie weken salaris weigert was wellicht op zijn plaats geweest. Heeft u hulp nodig bij strategisch procederen? Neem contact op met NOVO Advocatuur en Mediation te Breda, Specialist in Arbeidsrecht. U kunt ons bereiken via  info@novo-advocatuur.nl of 076-2056040.  

Disclaimer

De blogs en publicaties op deze website bevatten informatie van algemene informatieve aard. Afhankelijk van de feitelijke omstandigheden van een specifiek geval kan de informatie op bepaalde gevallen niet, dan wel verminderd van toepassing zijn. De informatie in de blogs/publicaties is niet bedoeld als, en dient niet te worden beschouwd als, juridisch advies van welke aard dan ook. NOVO Advocatuur en Mediation is dan ook niet aansprakelijk voor de gevolgen van het eventuele gebruik dat van de informatie wordt gemaakt, zonder dat deskundig juridisch advies is ingewonnen. Juridisch advies is altijd maatwerk. Wint u dus in een voorkomend geval altijd deskundig juridisch advies in.

Neem contact met ons op

Nieuwsbrief

Wekelijks worden de actualiteiten binnen het arbeidsrecht besproken. De belangrijkste of noemenswaardige uitspraken en artikelen passeren hier de revue.
Uiteraard mag u ook zelf ideeën aandragen. Wellicht ziet u het antwoord daarop hier op de site volgende week terug!
Wilt u niets missen? Meld u zich dan hieronder aan voor de maandelijkse nieuwsbrief!