Waar kunnen wij u mee helpen? How can we help you?
Search
Contact
Disfunctioneren bespreken, hoe en wanneer?

Disfunctioneren bespreken, hoe en wanneer?

Gepubliceerd: 12-sep-2022 08:00

Disfunctioneren bespreken, hoe en wanneer?

Wanneer en hoe moet je als werkgever moeilijke gesprekken voeren over het disfunctioneren van een werknemer? Wat is belangrijk en waar moet je op letten? We bespreken het in dit artikel aan de hand van een recent arrest van het gerechtshof.

Moeilijke tijd

De situatie is als volgt. Werknemer is sinds augustus 2011 in dienst bij werkgever. Vanwege een moeilijke gebeurtenis in 2020, heeft werkgever hem begin juni 2020 vrijgesteld van werk. Vanaf 14 juli 2020 hebben er meerdere gesprekken plaatsgevonden tussen partijen, onder andere over het disfunctioneren van werknemer en het vertrouwen tussen partijen. Van januari tot juni 2021 heeft er mediation plaatsgevonden. Werkgever heeft schriftelijk kenbaar gemaakt dat er sprake is van een verstoorde arbeidsverhouding en heeft werknemer aangeboden om op een andere locatie te gaan werken.

Ontbinding

Partijen zijn het erover eens dat de arbeidsverhouding duurzaam is verstoord. De kantonrechter heeft de arbeidsovereenkomst ontbonden (uitspraak niet gepubliceerd), zonder toekenning van een billijke vergoeding.

In onderhavig geding gaat het om de vraag of werkgever al dan niet ernstig verwijtbaar zou hebben gehandeld waardoor werknemer een billijke vergoeding zou toekomen.

Escalatie

Deze vraag beantwoordt het Hof bevestigend. Het Hof motiveert dit aan de hand van het volgende: werknemer heeft tijdens een teambijeenkomst op 14 juli door laten schemeren dat hij moeite heeft met de gewijzigde koers van werkgever. Tijdens dit gesprek heeft een collega van werknemer zich positief uitgelaten over de veranderingen. Hierop heeft werknemer gereageerd dat deze collega waarschijnlijk positief was omdat hij een vriendschap heeft met werkgever. Dat werkgever toen in gesprek is gegaan met werknemer, kan het Hof volgen, maar dat dit wederom opgerakeld wordt in een later gesprek op 4 september, twee maanden later, neemt het Hof werkgever kwalijk. Werknemer mocht er immers op vertrouwen dat de kwestie was afgedaan.

Vervolgens komt sedertdien ineens het disfunctioneren van werknemer aan de orde.

Gezien de zware tijd die werknemer heeft meegemaakt, had het evenwel op de weg van werkgever gelegen om “timing en toon” aan te passen. Het gesprek van 4 september is mede de oorzaak geweest van de verstoorde arbeidsverhouding en dat is te wijten aan werkgever. Het Hof kwalificeert het als ernstig verwijtbaar handelen en kent alsnog een billijke vergoeding toe van € 27.000.

NOVO’s tip

Timing en toon. Wat het Hof eigenlijk zegt is: pas je communicatie aan aan de omstandigheid van het geval. Een werknemer die een moeilijke tijd heeft meegemaakt of meemaakt spreek je anders aan dan iemand die al meerdere maanden zonder reden aantoonbaar disfunctioneert. In alle gevallen heeft een werkgever daarnaast de plicht om een situatie niet te laten escaleren of erger te maken. Een werkgever dient zich immers professioneel op te stellen. Heeft u hulp nodig bij het vinden van de juiste communicatiestrategie? Of wilt u weten wat wel of niet is toegestaan? Neem contact op met NOVO Advocatuur en Mediation te Breda, Specialist in Arbeidsrecht. U kunt ons bereiken via  info@novo-advocatuur.nl of 076-2056040.   

 

 

 

 

Disclaimer

De blogs en publicaties op deze website bevatten informatie van algemene informatieve aard. Afhankelijk van de feitelijke omstandigheden van een specifiek geval kan de informatie op bepaalde gevallen niet, dan wel verminderd van toepassing zijn. De informatie in de blogs/publicaties is niet bedoeld als, en dient niet te worden beschouwd als, juridisch advies van welke aard dan ook. NOVO Advocatuur en Mediation is dan ook niet aansprakelijk voor de gevolgen van het eventuele gebruik dat van de informatie wordt gemaakt, zonder dat deskundig juridisch advies is ingewonnen. Juridisch advies is altijd maatwerk. Wint u dus in een voorkomend geval altijd deskundig juridisch advies in.

Neem contact met ons op

Nieuwsbrief

Wekelijks worden de actualiteiten binnen het arbeidsrecht besproken. De belangrijkste of noemenswaardige uitspraken en artikelen passeren hier de revue.
Uiteraard mag u ook zelf ideeën aandragen. Wellicht ziet u het antwoord daarop hier op de site volgende week terug!
Wilt u niets missen? Meld u zich dan hieronder aan voor de maandelijkse nieuwsbrief!