“Dan is daar de deur, dan mag je gaan!”

Gepubliceerd: 07-jan-2016 08:00

Ontslag met wederzijds goedvinden

Een uitspraak van een werkgever tijdens een gesprek met haar werknemer. In dit geval waren werkgever, een taxibedrijf, en werknemer het niet eens over het al dan niet aannemen van gesprekken van klanten die werknemer nog kende uit de tijd dat hij bij zijn vorige werkgever werkte. Werkgever wilde dat die gesprekken via de taxicentrale zouden lopen, maar werknemer wilde dit niet. Daarop heeft werkgever werknemer te kennen gegeven dat hij dan mocht vertrekken op bovengenoemde wijze: “dan is daar de deur”. Zodoende heeft werknemer gezegd dat hij dat goed vond en wordt de stelling aangenomen dat werknemer daarmee heeft ingestemd met zijn ontslag per die datum.

Onregelmatige opzegging

De vraag die in dit geval in hoger beroep aan het Hof was voorgelegd, was of deze uitspraak in combinatie met het ontslag van de werknemer, daadwerkelijk wel kón worden opgevat als een opzegging van de arbeidsovereenkomst door werknemer, zonder in achtneming van de geldende opzeggingstermijn. Dit laatste zou dan met wederzijds goedvinden zijn. Werkgever betwist namelijk dat er geen opzegtermijn van toepassing zou zijn en dat de werknemer onregelmatig zou hebben opgezegd door per direct te vertrekken. Gezien de omstandigheden van dit geval is het Hof van oordeel dat daarvan geen sprake is. Gekeken dient te worden naar hetgeen partijen over en weer hebben verklaard en uit elkaars verklaringen en gedragingen mochten afleiden. Nu de werkgever heeft gezegd dat de werknemer mocht vertrekken en de werknemer daarmee heeft ingestemd, is er geen sprake van een opzegtermijn. Dit geldt temeer nu er door de werkgever ook geen beroep is gedaan op het bestaan van de opzegtermijn. Er is dus geen sprake van een onregelmatige opzegging en de arbeidsovereenkomst is per die datum geëindigd!

Voor zowel werkgever als werknemer is het van belang om in de gaten te houden of er sprake is van onregelmatige opzegging (opzegtermijn wordt niet in acht genomen). In dat geval kan namelijk een schadevergoedingsverplichting ontstaan. In bovenstaand geval wordt wederom duidelijk dat de bepaling van een onregelmatige opzegging ook aan de hand van de specifieke omstandigheden kan worden bepaald.

Wilt u weten of uw werkgever of werknemer onregelmatig heeft opgezegd en u recht heeft op een schadevergoeding, of heeft u andere vragen? Neem contact op via info@novo-advocaten.nl of bel NOVO Advocaten te Breda op 076-2056040.