Aanzegverplichting tijdens vakantie; werknemer let op!

Gepubliceerd: 14-jan-2016 08:00

Aanzegverplichting

Sinds de ingang van de Wet Werk en Zekerheid op 1 januari 2015 geldt de aanzegverplichting voor de werkgever. Dit betekent dat een werknemer uiterlijk één maand voordat de arbeidsovereenkomst zal eindigen, door de werkgever schriftelijk geïnformeerd dient te worden over het al dan niet voortzetten van de arbeidsovereenkomst. De werkgever kan hieraan ook nog voorwaarden verbinden.

Aanzegverplichting en vakantie

De kantonrechter van de rechtbank Rotterdam heeft zich onlangs mogen buigen over een vraag over de aanzegverplichting. Wat is in deze het verhaal? Werknemer heeft op 23 juli 2015 zijn functioneringsgesprek gehad. Van 24 juli tot en met 24 augustus 2015 is werknemer op vakantie gegaan naar Kaapverdië. De arbeidsovereenkomst zou per 10 september 2015 eindigen. Werkgeefster heeft op 30 juli 2015 - dus ruim één maand voordat de arbeidsovereenkomst zou eindigen - een brief naar werknemer heeft gestuurd, waarbij zij heeft aangegeven dat de arbeidsovereenkomst met ingang van 11 september 2015 eindigt.

Werknemer is nu van mening dat er niet aan de aanzegverplichting is voldaan, aangezien werkgeefster wist dat werknemer pas op 24 augustus 2015 zou terugkomen van zijn vakantie. Werknemer beargumenteert dat deze wijze van aanzeggen dan ook niet voldoet aan de beschermingsgedachte die achter de aanzegverplichting gaat, het tijdig dus uiterlijk één maand van tevoren aanzeggen.

Ontvangsttheorie

De kantonrechter kon zich niet vinden in dit standpunt van werknemer. De kantonrechter heeft daarvoor gekeken naar de ontvangsttheorie. Dit betekent dat de brief werknemer bereikt moet hebben om de inhoud van die brief werking te geven. In deze staat overigens niet ter discussie of de brief voor 10 augustus 2015 op het woonadres van de werknemer is bezorgd.

De uitzondering op deze ontvangsttheorie is als het niet-bereiken van deze brief te wijten is aan de werkgeefster. Het feit dat de inhoud van de brief werknemer niet heeft bereikt vóór 10 augustus 2015, ligt in deze echter aan de werknemer zelf. Deze had immers zijn werkgeefster kunnen verzoeken om hem - tijdens zijn vakantie - op bijvoorbeeld een ander postadres te berichten, of hij had iemand zijn post kunnen laten waarnemen.

Concluderend kwam de kantonrechter tot de uitspraak dat de werkgeefster had voldaan aan de aanzegverplichting.

Kortom; werknemer let op! Als je weet dat je op de reguliere manier niet (schriftelijk!) bereikbaar bent voor je werkgeefster en je arbeidsovereenkomst zal in diezelfde periode (één maand) eindigen, neem dan maatregelen. Informeer je werkgever en nog belangrijker, zorg ervoor dat je iemand naar je post laat kijken.

Heeft u een vraag over de aanzegverplichting of over iets anders? Neem vrijblijvend contact op met NOVO Advocaten te Breda op 076 2056040 of mail ons via info@novo-advocaten.nl.